MOON Nabíjecí stanice
Snadno dostupné nabíjecí body pro elektromobily jsou zásadní. Portfolio společnosti MOON zahrnuje širokou škálu produktů, které splňují nejrůznější požadavky.
Další informace: Malý průvodce ABC pro e-mobilitu
Nabíjení elektromobilů je doprovázeno mnoha zkratkami a speciálními pojmy. Zde jsme sestavili ty nejdůležitější, které vám pomohou zorientovat se ve světě e-mobility.
AC
AC je zkratka pro střídavý proud a je zkratkou pro nabíjení střídavým proudem. Jedná se o pomalejší verzi nabíjení.
DC
DC je zkratka pro stejnosměrný proud, tj. nabíjení stejnosměrným proudem. Nabíjení stejnosměrným proudem je rychlá verze nabíjení.
HPC
HPC je zkratka pro High Power Charging a je proto součástí technologie rychlého nabíjení a stejnosměrného proudu.
CPO
CPO je zkratka pro Charge Point Operator – společnost, která je zodpovědná za technický provoz nabíjecí sítě.
CSO
CSO je zkratka pro Charging Station Owner a je vlastníkem nabíjecí stanice. CSO je často také CPO.
eMSP
eMSP je zkratka pro e-Mobility Service Provider a označuje poskytovatele služeb mobility (= využití nabíjecí stanice).
CPMS
CPMS (= Charge Point Management System) umožňuje specialistům vzdáleně sledovat, spravovat a odstraňovat problémy.
Roaming
Roaming umožňuje využívat síť nabídek dobíjení ve vztahu k dobíjecím stanicím s nabíjecím účtem.
AC vs. DC
Rozdíl mezi AC a DC nabíjením je rychlost. Baterie elektrických vozidel vyžadují stejnosměrný proud (DC). Při nabíjení střídavým proudem (AC) je nutné proud ve vozidle nejprve usměrnit. Při nabíjení stejnosměrným proudem probíhá přeměna v nabíjecí stanici.
- AC nebo DC? Usměrnění ve vozidle dělá časový rozdíl
- Usměrnění během nabíjení střídavým proudem probíhá pomocí palubní nabíječky (OBC)
- Nabíjecí výkon nad 50 kW se považuje za rychlé nabíjení (možné až 400 kW)
AC – doma nebo v práci
K nabíjení střídavým proudem se často používají wallboxy, které jsou kompaktní a snadno se instalují – ať už doma nebo v areálu firmy. Nabíjení funguje bez jakékoliv instalace s mobilním řešením, například nabíjecím kabelem POWER2Go s výkonem až 22 kW.
DC – dobíjejte na cestách
Pro lidi, kteří často cestují elektromobilem na delší vzdálenosti, musí být nabíjení rychlé. Zde je technologie stejnosměrného proudu klíčová. Nabíjecí stanice se obzvláště rychle přeměňuje na stejnosměrnou elektřinu a těží také z vyššího připojení k síti.
- V závislosti na kapacitě akumulátoru je možné nabití z 20 na 80 % za 30 až 60 minut
- Rychlost závisí na dostupném nabíjecím výkonu
- Rozhodující je také teplota a připojení k síti
Důležité typy zástrček v Evropě
Typy zástrček jsou také relevantní pro efektivní nabíjecí infrastrukturu. V Evropě jsou obzvláště běžné zástrčky typu 2 a CCS2 (Combined Charging System). Obě oblasti mají zásadní význam pro evropskou nabíjecí infrastrukturu a významně přispívají k podpoře e-mobility.
- Zástrčka typu 2: Evropská norma pro nabíjení střídavým proudem a většinu elektromobilů
- Zástrčka CCS2: pro nabíjení stejnosměrným proudem s vysokým výkonem, zejména na rychlonabíjecích stanicích
Srovnání nabíjení střídavým a stejnosměrným proudem
Nabíjení střídavým nebo stejnosměrným proudem se liší rychlostí, ale také chováním při nabíjení. Zde jsme porovnali rychlost nabíjení a nabíjecí křivku pro AC a DC nabíjení.
*Uvedené doby nabíjení jsou zjednodušenými příklady výpočtů na základě běžných elektromobilů. V praxi proces nabíjení nesleduje lineární křivku - podobně jako nabíjení chytrého telefonu. Zejména při rychlém nabíjení nabíjecí výkon klesá s rostoucí úrovní nabití, takže často dává větší smysl nabíjet na dlouhé vzdálenosti pouze do cca 80 %, abyste ušetřili čas. Kromě toho ovlivňují skutečnou dobu nabíjení různé faktory, včetně venkovní teploty, teploty baterie, nabíjecího výkonu vozidla, velikosti baterie a tepelného managementu. Tyto údaje proto slouží pouze jako orientační pomůcka. Údaje o stejnosměrném proudu jsou založeny na konzervativnějším odhadu a zohledňují plošší nabíjecí křivku. Ve skutečnosti je vzácné, aby se vozidlo neustále nabíjelo maximálním stejnosměrným proudem. Zejména v horním rozsahu SOC (od 60 do 70 %) nabíjecí výkon často výrazně klesá.
FAQs
Nabíjecí systémy AC dodávají střídavý proud (AC), který se ve vozidle převádí na stejnosměrný proud (DC) pomocí integrované nabíječky, palubní nabíječky (OBC). Je to proto, že baterie elektromobilů vyžadují stejnosměrné napájení. Tato konverze v OBC má za následek nižší rychlosti nabíjení ve srovnání se stejnosměrnými nabíjecími stanicemi, ale je šetrnější k bateriím a ideální pro použití v soukromém, poloveřejném a veřejném sektoru.
Na rozdíl od nabíjení střídavým proudem dodávají systémy nabíjení stejnosměrným proudem stejnosměrný proud přímo do baterie elektromobilu. Tím se obchází přestavba nabíječkou vozidla. To umožňuje výrazně vyšší rychlosti nabíjení.
Většina elektromobilů je kompatibilní, protože nabíjecí stanice se stejnosměrným proudem podporují společné standardy, jako jsou CCS2, CHAdeMO nebo CCS1. Nová vozidla v Evropské unii musí splňovat normu CCS2, což ještě více usnadňuje otázku nabíjení.
Nabíjecí výkon (vyjádřený v kW) je určujícím faktorem rychlosti, kterou lze vozidlo nabíjet. Vyšší nabíjecí kapacity zkracují dobu nabíjení, a jsou proto důležitým krokem na cestě k masové vhodnosti elektromobility.
Naše nabíječka POWER Charger má různé bezpečnostní mechanismy pro ochranu vozidla i zařízení. Ty mohou kdykoli zasáhnout v případě pochybení. Celý systém byl také testován společností TÜV Süd.
Jak najdu správné řešení nabíjení?
Chcete vědět, které řešení nabíjení splňuje vaše požadavky? Náš vyhledávač produktů vám pomůže rychle a snadno odfiltrovat vhodné možnosti.